Seit mehr als zehn Jahren beschäftigt sich die Reihe „Lecture
& Film“ über zwei Semester hinweg jeweils mit dem Werk einer
bedeutenden Regisseurin oder eines bedeutenden Regisseurs oder einem
thematischen Feld. Die aktuelle „Lecture & Film“-Reihe befasst sich
mit dem Thema „Black Atlantic Cinema“.
“Sich selbst sehen
durch die Augen … einer Nation, die einen mit Verachtung anblickt”: Das
ist W.E.B. DuBois‘ Formel für das “doppelte Bewusstsein”, in dem
marginale Menschen in Gesellschaften leben, die von Unterdrückung
geprägt sind. Unter dem Titel „Black Atlantic Cinema“ stellt die Lecture
& Film-Reihe eine filmische Praxis ins Zentrum, die drei Kontinente
und die Geschichte von mehreren Jahrhunderten umfasst und den Rahmen
einer nationalstaatlichen Betrachtung konsequent hinter sich lässt. In
der Reihe nähern sich Wissenschaftler:innen, Kurator:innen und
Künstler:innen den vielfältigen Weisen an, in denen Filmkünstler:innen
auf die Herausforderung des Lebens im „doppelten Bewusstsein“ antworten,
von Afrika über Brasilien und die Karibik bis hin zum (post)kolonialen
Europa.
24.7.2025, 20 Uhr / 8pm:
Awa Konaté (Abu Dhabi / London)
Ruptures Beyond the Frame
This presentation explores the significance of curating Black Atlantic cinema as an essential curatorial praxis of memory work, focusing on its capacity to confront double consciousness and offer alternatives for Black survival. Engaging with W.E.B. Du Bois’ notion of seeing oneself “through the eyes of a nation that looked back in contempt,” the presentation propounds the ways in which curators vis-a-vis filmmakers in the Black Atlantic draw upon the political work of film to rethink today’s globalised world. Moving beyond the restrictive frameworks of the nation-state and national cinemas, the concept of Black Atlantic Cinema provides a transnational lens through which African and diasporic filmmakers articulate histories of displacement, resistance, and world-making across three continents and several centuries. Med Hondo’s Soleil Ô (1970) dramatizes the alienation of African migrants in France, capturing the psychic dissonance of double consciousness within a neocolonial European landscape. Similarly, Martina Attille’s Dreaming Rivers (1988) poetically meditates on migration and diasporic memory, constructing a cinematic language that resists the linearity of national belonging. By curating these films within a Black Atlantic Cinema framework, this presentation argues for a transnational curatorial approach that foregrounds cinema as both a continental and diasporic medium—that not only reveals the fractures of double consciousness, but also generates new modalities of Black being and survival beyond the borders of the nation-state.
Awa Konaté is a curator, art consultant, and founder of the curatorial platform Culture Art Society (CAS). Her curatorial practice draws on archival research, Black feminist pedagogies, and memory work, with a particular interest in interdisciplinarity and lens-based practices of African descendant artists, and their resonance within global contemporary art.
Films:
- Soleil Ô (Oh, Sun) Med Hondo, Mauritania/France 1970, 98 min.
- Dreaming Rivers Martina Judah Attile, UK 1988, 30 min.
Die Veranstaltung findet um 18 Uhr im Kino des DFF statt.
Alle Informationen gibt es auf der Webseite.