close

Contact

Hessen Film and Media Academy (hFMA)
address: Hermann-Steinhäuser-Straße 43-47, 2.Fl
63065 Offenbach am Main
Germany


+49 69 830 460 41

please find driving directions here

Managing director
Lucie Peetz – peetz(at)hfmakademie.de

Project managers:
Csongor Dobrotka (Wednesday) – dobrotka(at)hfmakademie.de
Celina Schimmer (Monday to Wednesday) – schimmer(at)hfmakademie.de

You can reach us from Monday to Thursday 10am - 4:30pm

Projects
(Kunsthochschule Kassel)

General Information Participation Information

Plurale - Festival der jungen Talente

Im nächsten Jahr findet wieder das »Festival der jungen Talente«, jetzt unter dem neuen Namen »Plurale« und an einem anderen Ort, statt. Denn die Kunsthochschule Kassel ist neuer Partner bei diesem bundesweit einzigartigen Kooperationsprojekt. 
Studierende der Künste – gleich ob Bildende Kunst, Musik, Tanz, Performance, Schauspiel oder Design – sowie der Curatorial Studies und Dramaturgie...

Read more

Im nächsten Jahr findet wieder das »Festival der jungen Talente«, jetzt unter dem neuen Namen »Plurale« und an einem anderen Ort, statt. Denn die Kunsthochschule Kassel ist neuer Partner bei diesem bundesweit einzigartigen Kooperationsprojekt. 

Studierende der Künste – gleich ob Bildende Kunst, Musik, Tanz, Performance, Schauspiel oder Design – sowie der Curatorial Studies und Dramaturgie an den Hochschulen aus Frankfurt, Mainz, Gießen, Kassel und Offenbach arbeiten zusammen und entwickeln kooperative Werke, die im Mai 2025 in der documenta-Halle oder im Hessischen Staatstheater in Kassel präsentiert werden.

Auftakt an der Goethe-Universität

Im Vorfeld treffen sich Interessierte mal hier, mal dort an den verschiedenen Hochschulstandorten, reden, denken und feiern gemeinsam, tauschen Erfahrungen aus, finden oder ändern Perspektiven. Das Festival fördert diesen interdisziplinären Austausch und ermöglicht Experimente zu unterschiedlichsten Fragestellungen.
Am 3. Mai 2024 wurde das Festival an der Goethe Uni in Frankfurt vorgestellt. Alumni des Festivals zeigten ihre Projekte und berichteten darüber, wie der Festivalgedanke der Kooperation gelebt und umgesetzt wurde oder sie in ihrem Arbeiten verändert hat. Paul Pape präsentierte das »Tension Lab«, Selina Hammer berichtete von der Performance »Moonstrous Gaze« und Jan Lenert von der Installation »Ihr kriegt uns hier nicht raus!«.

Beim anschließenden Picknick, das wetterbedingt auf der Dachterrasse des Hörsaalgebäudes auf dem Campus Westend der Goethe Uni stattfand, konnten sich die Beteiligten von den verschiedenen Partnerhochschulen kennenlernen. Weitere monatliche Ausflüge nach Mainz, Offenbach und Kassel sind geplant.
Ende November können Projekte zur Förderung eingereicht werden, die mit Partner_innen aus den beteiligten Hochschulen im Mai realisiert werden. Denn das ist die einzige Bedingung: eine Kooperation muss erkennbar sein.


CALL FOR PROJECTS

Alle Details zum Call for Projects findet ihr in den Teilnahme Infos.


Gemeinsame Projekte von Studierenden folgender Hochschulen

  • Hochschule für Gestaltung Offenbach am Main
  • Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Frankfurt am Main
  • Institut für Angewandte Theaterwissenschaft der Universität Gießen
  • Kunsthochschule Mainz
  • Kunsthochschule Kassel
  • Masterstudiengang Dramaturgie der Goethe-Universität Frankfurt am Main
  • Masterstudiengang Curatorial Studies der Goethe-Universität Frankfurt am Main

Termin: 17. bis 25. Mai 2025
Veranstaltungsorte: documenta-Halle und Hessisches Staatstheater Kassel

Festival der jungen Talente

Das Festival der jungen Talente (FDJT) ist seit seiner Gründung durch den Verein für Kunstförderung Rhein-Main e.V. im Jahr 2000 entscheidender Antrieb für junge Künstler_innen der Region, sich zwischen den Städten und Disziplinen zu vernetzen. Über die Jahre hat sich seine Bedeutung für das ganze Rhein-Main-Gebiet deutlich gesteigert. Im Fokus des Festivals der jungen Talente stehen hochschulübergreifende Projekte, die interdisziplinär, experimentell oder performativ sind. Den Teamgedanken über das engere Umfeld der eigenen Hochschule hinaus zu tragen, macht die Dynamik des Festivals aus, und gerade heute spricht eine besondere Aktualität und Relevanz kollektiver Projekte in der Kunst, aber auch der kulturellen und sozialen Arbeit generell, für die Förderung der Zusammenarbeit junger Künstler_innen. Kooperation und Improvisation stellen für das Festival wichtige Antriebsfedern dar – als eine Einladung dazu, nicht nur zu reproduzieren, sondern zu gestalten, jenseits von Rezept und Sehgewohnheit.


Plurale - Festival der jungen Talente

CALL FOR PROJECTS
Studierende und Absolvent:innen der beteiligten Institutionen sind aufgefordert, sich mit Projektideen zu bewerben, die sich als Experiment oder Forschungsarbeit verstehen. Zugelassen sind alle künstlerischen Ausdrucksformen als Einzel- oder Gruppenarbeit (im Einzelfall ist auch die Präsentation von umfangreichen Projekten durch eine Dokumentation möglich). Projekte aus dem...

Read more

CALL FOR PROJECTS

Studierende und Absolvent:innen der beteiligten Institutionen sind aufgefordert, sich mit Projektideen zu bewerben, die sich als Experiment oder Forschungsarbeit verstehen. Zugelassen sind alle künstlerischen Ausdrucksformen als Einzel- oder Gruppenarbeit (im Einzelfall ist auch die Präsentation von umfangreichen Projekten durch eine Dokumentation möglich). Projekte aus dem Bereich der Theorie, beispielsweise Symposien, können ebenfalls eingereicht werden. Auch Konzepte für Projekte im öffentlichen Raum sind vorstellbar.

Erwartet wird ein Exposé bestehend aus einem Projektkonzept und den voraussichtlichen Projektmitteln. Bei der Kalkulation sind nur Realisierungskosten anzugeben (keine Honorare für die Beteiligten, Honorare für Dritte nach Absprache). Die technischen Kosten sollen dabei in einer gesonderten Position ausgewiesen sein. Weiterhin ist ein Portfolio mit Arbeitsproben vergangener Projekte Bestandteil der Bewerbung. Einzelheiten siehe Ende des Ausschreibungstextes.

Teilnehmen können ausschließlich Studierende und Absolvent:innen (Abschluss 2024 oder 2025) der genannten Institute unter der Voraussetzung, mindestens einen Partner / eine Partnerin aus einer der anderen Hochschulen zu integrieren. Die »Partner:innensuche« wird von der zentralen Koordinationsstelle in Zusammenarbeit mit den jeweiligen Ansprechpartner:innen der Hochschulen unterstützt.

Frist für die Abgabe des Exposés: 29. November 2024 (24:00 Uhr)
Fragen? fdjt@hfg-offenbach.de


Ablauf Festival

7. Oktober 2024: Ausschreibung
29. November 2024, 24 Uhr: Abgabe Exposé
13. Dezember 2024: Jurysitzung
20. Dezember 2024: Bekanntgabe der geförderten Projekte
Januar 2025: Projektbesprechungen (Zoom)
17. bis 25. Mai: Ausstellung und Projektplattform, documenta-Halle und Hessisches Staatstheater Kassel

Ihr habt Fragen?

Ansprechpartnerin an der HfG Offenbach ist: Dr. Ellen Wagner, wagner@hfg-offenbach.de.
Alternativ sprecht bitte mit euren Lehrenden!


General Information Participation Information

Profis Plaudern Praxis XVI / Praxis Dokfest 2024

Finding Truth and the Creative Process: Investigative Strategies in Film and Media Production

Interviews with the speakers are available on the Kasseler Dokfest site:

Interviews Profis Plaudern Praxis XVI

An excerpt of reality can be found in every fictional or non-fictional work, and investigative research leads to a credible and differentiated result in film and media production. An...

Read more

Finding Truth and the Creative Process: Investigative Strategies in Film and Media Production


Interviews with the speakers are available on the Kasseler Dokfest site:

Interviews Profis Plaudern Praxis XVI


An excerpt of reality can be found in every fictional or non-fictional work, and investigative research leads to a credible and differentiated result in film and media production. An intensive examination of the subject, which includes both thematic and formal exploration, is a fundamental part of any artistic development. The processing of a material in a documentary is different from that in a fiction film, an installation, or a podcast. The approaches differ depending on the medium and subject and their respective combinations. What they all have in common is a well-founded preoccupation with the relationship between expressive possibilities and content. What is to be depicted or shown is always in proportion to the way it is shown. Strategies are used with the aim to form artistic truth.

With this year's topic of Profis Plaudern Praxis XVI, we would like to tackle the question of the relationship between the creative process and finding truth and shed light on investigative strategies in film and media production. Established professionals from the fields of production, research, consulting and directing assist young talents in finding the right approach to their artistic project and in assessing what is necessary to produce credible work.

Four short lectures open different perspectives on the balancing act between finding the truth and the creative process in film and media production. Afterwards, individual queries can be addressed in a moderated panel discussion and one-on-one conversations, taking place at the media project center Offener Kanal in Kassel or via Zoom.

The lectures and one-on-one conversations are primarily addressed to students from the network of the Hessian Film and Media Academy (hFMA) and the participants of the 15th Hessian University Film Day. Other interested persons are welcome to join, as well. Language: German. Language one-on one-conversations: German / English.

Since 2010, the series Profis Plaudern Plaudern Praxis has been held in cooperation with the hFMA. The section considers itself as a platform for further education of film and media professionals. In lectures and workshops, experts share profound practical knowledge and discuss new developments in the industry.


Profis Plaudern Praxis XVI takes place as a hybrid event. Interviews will be broadcasted as a DokfestChannel for free at www.kasselerdokfest.de from November 1.

The panel discussion takes place on site at the media project center Offener Kanal, Kulturbahnhof Kassel. The subsequent one-on-one counselling sessions are taking place in two events as Block I on site and Block II online by appointment via Zoom. Projects must be provided beforehand. A short notice participation on site is possible if places are available.

Free registration for one-on-one conversations until November 14 via Anna Bell: bell@kasselerdokfest.de


PROGRAM SCHEDULE

FRIDAY 15.11. | 11:00 – 17:30
11:00 – 12:30
Presentations of the speakers at the Medienprojektzentrum Offener Kanal in Kassel
11:00 Nicolas Gebbe
11:20 Antje Behr
11:40 Iryna Riabenka
12:00 Khesrau Behroz
12:30 – 13:15 Moderated panel discussion
13:15 – 14:15 Lunch break
14:15 – 16:15 One-on-one conversations on site
16:30 – 17:30 One-on-one conversations via Zoom


Speakers and experts for one-on-one conversations

Nicolas Gebbe

Nicolas Gebbe is a 3D artist, filmmaker, and sound-designer born 1986 in London, currently working in Frankfurt am Main / Germany. 2018 he received his art diploma at Hochschule für Gestaltung Offenbach with a film major. He focuses on experimental 3D animation and hybrid film formats.

Experiment, play, search, find
A lecture about playfully developing your own visual ideas and implementing them. How do I find my personal, honest expression? Where do experimentation, intuition and concept meet? What role do structure and system play in playful search? An insight into how intuitive experimentation can be the fruitful basis for transporting emotional content and how letting go can give rise to new creative power.

Antje Behr

Antje Behr studied audiovisual media in Berlin and Jerusalem. She is currently a master's student at the Film University Potsdam Babelsberg and lectures at the Berlin University of Applied Sciences. She makes documentaries and reports. Researches, writes, directs, and has a heart for science, psychology, and good food.

The „perfect“ protagonist
The television format of the public broadcasters is characterized by content, visual and structural specifications of the respective broadcasting slot. Authors are encouraged to comply with the sometimes very explicit editorial requests. The research for the "perfect" protagonist usually takes much more time than the actual filming. Where and how do you find these people?

Iryna Riabenka

Iryna Riabenka has worked as a television journalist, investigative reporter and filmmaker for various broadcasters, including SWR, BR and DW. She graduated from the University of Applied Sciences and Arts in Hanover with a Master's degree in television journalism and documentary film. Her directorial debut "The Bright Path" was nominated and awarded at festivals worldwide.

"The Bright Path": Uncovering Truth Through Poetic Documentary
"The Bright Path" is an essay film that shows the fate of Ukrainian journalist Stanislav Aseyev and investigates Russian torture in Donbas. But how to reveal the truth without showing the pictures from the torture prison? The poetic form of documentary storytelling could be the answer. Through powerful, essayistic images and words, the film draws the viewer into a reality that does not need explicit footage to make the cruelty and depth of events tangible.

Khesrau Behroz

Khesrau Behroz is host, author and producer of podcasts that have been listened to millions of times, such as "Cui Bono: WTF happened to Ken Jebsen?", "Legion: Hacking Anonymous" and "SchwarzRotGold: Mesut Özil zu Gast bei Freunden". For his work, he has been awarded the Grimme Online Award, the German Reporter Award, the German Podcast Award and the Award for Pop Culture. He is co-founder and managing director of the Berlin production company Undone.

What it takes to recognize a good story
Khesrau Behroz talks about his work as a producer, author, and host: From the idea to the release, each production of documentary podcasts such as "Cui Bono", "Legion" or "SchwarzRotGold: Mesut Özil zu Gast bei Freunden" takes about a year – in between there are hundreds of decisions about research, dramaturgy, sound design and distribution. Behroz talks about these decisions – and what it takes to recognize a good story.


Downloads

Profis Plaudern Praxis XVI / Praxis Dokfest 2024


Profis Plaudern Praxis XVI takes place as a hybrid event. Interviews will be broadcasted as a DokfestChannel for free at www.kasselerdokfest.de from November 1.
The panel discussion takes place on site at the media project center Offener Kanal, Kulturbahnhof Kassel. The subsequent one-on-one counselling sessions are taking place in two events as Block I on site and Block II online by...

Read more

Profis Plaudern Praxis XVI takes place as a hybrid event. Interviews will be broadcasted as a DokfestChannel for free at www.kasselerdokfest.de from November 1.

The panel discussion takes place on site at the media project center Offener Kanal, Kulturbahnhof Kassel. The subsequent one-on-one counselling sessions are taking place in two events as Block I on site and Block II online by appointment via Zoom. Projects must be provided beforehand. A short notice participation on site is possible if places are available.

Free registration for one-on-one conversations until November 14 via Anna Bell: bell@kasselerdokfest.de

The lectures and one-on-one conversations are primarily addressed to students from the network of the Hessian Film and Media Academy (hFMA) and the participants of the 15th Hessian University Film Day. Other interested persons are welcome to join, as well. Language: German. Language one-on one-conversations: German / English.

General Information Participation Information

Hessischer Hochschulfilmtag 2024


Bereits zum 15. Mal findet der Hessische Hochschulfilmtag (HHFT) am 14.11.2024 während des 41. Kasseler Dokumentarfilm- und Videofests (12.-17.11.2024 + online bis 24.11.2024), in Kooperation mit der hessischen Film- und Medienakademie (hFMA), dem Kasseler Dokfest und der Kunsthochschule Kassel statt.
Organisiert von Studierenden der Kunsthochschule Kassel mit Unterstützung...

Read more

Bereits zum 15. Mal findet der Hessische Hochschulfilmtag (HHFT) am 14.11.2024 während des 41. Kasseler Dokumentarfilm- und Videofests (12.-17.11.2024 + online bis 24.11.2024), in Kooperation mit der hessischen Film- und Medienakademie (hFMA), dem Kasseler Dokfest und der Kunsthochschule Kassel statt.

Organisiert von Studierenden der Kunsthochschule Kassel mit Unterstützung der hFMA bietet der HHFT eine Plattform, um sich mit Filmemacher*innen anderer Hochschulen zu vernetzen, sich auszutauschen, Vertreter*innen der Film-, Fernseh- und Medienbranche zu treffen, neue Projekte zu pitchen und vor allem um Filme zu sehen und zu zeigen.

Zu sehen sind Abschluss- und Semesterarbeiten sowie Debütfilme aus den Bereichen Dokumentar-, Experimental-, Animations-, und Spielfilm von Studierenden der Hochschule Darmstadt, der Kunsthochschule Kassel, der Hochschule für Gestaltung Offenbach und der Hochschule RheinMain / Wiesbaden.

Der HHFT ist eine interne Veranstaltung für geladene Fachbesucher*innen und akkreditiere Gäste des Dokfest Kassel, Anmeldung erforderlich (Details zuf Anmeldung folgen).


Bis zum 22.07.2024 können Filme aus den hFMA-Hochschulen eingereicht werden - mehr dazu im Call for Entries.



Bis zum 15.08. können sich interessierte Texter*innen, die Lust haben, Texte für den Katalog zum HHFT zu schreiben, beim HHFT-Team melden.


Auch in diesem Jahr können zukünftige Projekte auf dem HHFT gepitcht und somit dem Fachpublikum des Hessischen Hochschulfilmtags sowie den anderen Studierenden der hessischen Hochschulen und den Professor*innen vorgestellt werden: Projekt Pitches.


Hessischer Hochschulfilmtag 2024


Bis zum 22.07.2024 können Filme aus den hFMA-Hochschulen eingereicht werden - mehr dazu im Call for Entries.
Bis zum 15.08. können sich interessierte Texter*innen, die Lust haben, Texte für den Katalog zum HHFT zu schreiben, beim HHFT-Team melden.

Auch in diesem Jahr können zukünftige Projekte auf dem HHFT gepitcht und somit dem Fachpublikum des Hessischen Hochschulfilmtags sowie den anderen...

Read more

Bis zum 22.07.2024 können Filme aus den hFMA-Hochschulen eingereicht werden - mehr dazu im Call for Entries.

Bis zum 15.08. können sich interessierte Texter*innen, die Lust haben, Texte für den Katalog zum HHFT zu schreiben, beim HHFT-Team melden.

Auch in diesem Jahr können zukünftige Projekte auf dem HHFT gepitcht und somit dem Fachpublikum des Hessischen Hochschulfilmtags sowie den anderen Studierenden der hessischen Hochschulen und den Professor*innen vorgestellt werden: Projekt Pitches.


Der HHFT ist eine interne Veranstaltung für geladene Fachbesucher*innen und akkreditiere Gäste des Dokfest Kassel, Anmeldung erforderlich (Details zur Anmeldung folgen).


Wir möchten Sie alle bitten, trotz vollen Impf- oder Genesenenschutzes vor der Ankunft beim HHFT einen COVID-19 Antigen-Schnelltest zu machen.

General Information Participation Information

hFMA-Pitch-Workshops 2024

Overview Pitch Workshops 2024 in the hFMA network with Sibylle Kurz!

The pitch workshops usually last 1-2 days and usually start with the lecture "Pitch it!: The art of selling projects successfully". Afterwards, participants practice on the projects they have brought with them. To participate, it is important to bring along your own idea, concept or project in order to work on the next...

Read more

Overview Pitch Workshops 2024 in the hFMA network with Sibylle Kurz!

The pitch workshops usually last 1-2 days and usually start with the lecture "Pitch it!: The art of selling projects successfully". Afterwards, participants practice on the projects they have brought with them. To participate, it is important to bring along your own idea, concept or project in order to work on the next project development steps in terms of content and strategy in a practical and concrete way.


Open and free for all film and media students from the network of the hessische Film- und Medienakademie.

(Details see Tab -> Participation Info)


Sibylle Kurz is internationally recognized as a pitch trainer and communications consultant at film schools and AV media institutions. With an academic background in media and communication sciences, sociology and work and organizational psychology, postgraduate training as a communication trainer and certified NLP trainer, as well as over 15 years of practical experience in the acquisition & distribution of film rights, Sibylle Kurz has been giving well-founded advices for more than 25 years to anyone studying in the field of film and media.


DATES 2024 (open & free for all students in the hFMA-network!)


Open to HfMDK students:


Studying and working in the arts, culture and media sector means thinking into the future - and then taking the next step: Ideas want to be implemented, new approaches and concepts want to be produced and discovered by an audience. Whether student short films, classic documentaries, games, animations, commercial cinema, cross- and transmedia concepts or experimental video art - creativity needs publicity!

As a creative person, you are therefore not only constantly busy developing your project, but also making the idea behind it comprehensible to others in order to inspire them. To do this, it's important to formulate your thoughts out loud and tell them to others in order to become clearer to yourself. Whether you call it brainstorming, presenting or pitching... the main thing is to get on with the projects. With this in mind, the pitching workshop has two main focuses:

  •  the elaboration of the living motive of the project and its strengths and weaknesses, as well as
  •  effective communication and presentation of the creative and thematic focus with the help of basic technical elements. Because the right "pitch" of a project usually decides its chances of realization.

These workshops with trainer Sibylle Kurz will focus on:

  •   project development and research before presentations,
  •   different presentation situations and contexts,
  •   necessary communication techniques - verbal and non-verbal - and their effect,
  •   the essence of materials, themes, and their emotional effects on the audience.


hFMA-Pitch-Workshops 2024


APPLICATION DOCUMENTS TO BE SUBMITTED FOR PITCH WORKSHOPS:
Studying and working in the arts, culture and media sector means thinking into the future - and then taking the next step: Ideas want to be implemented, new approaches and concepts want to be produced and discovered by an audience. Whether student short films, classic documentaries, games, animations, commercial cinema, cross- and...

Read more

APPLICATION DOCUMENTS TO BE SUBMITTED FOR PITCH WORKSHOPS:

  • Cover letter with motivation to participate in the workshop
  • CV
  • Information on the project (content, status of project development and artistic realisation - max. 2 pages)
    + thematic letter of motivation for the project
  • Optional: Representative KeyArt as cover material
  • Commitment to participate in all dates of the workshop

Studying and working in the arts, culture and media sector means thinking into the future - and then taking the next step: Ideas want to be implemented, new approaches and concepts want to be produced and discovered by an audience. Whether student short films, classic documentaries, games, animations, commercial cinema, cross- and transmedia concepts or experimental video art, dance projects, literature - creativity needs publicity!

As a creative person you are therefore not only constantly busy developing your project, but also making the idea behind it comprehensible to others in order to inspire them. To do this, it's important to formulate your thoughts out loud and tell them to others in order to become clearer to yourself. Whether you call it brainstorming, presentation or pitching... the main thing is to get on with the projects. 

Open for all hFMA study courses.


Registrations on the respective date pages (via Jotform)!

Questions: info@hfmakademie.de 


Datenschutzhinweise:
Mit Eurer Anmeldung erklärt ihr Euch damit einverstanden, dass Euer Name in der Teilnehmerliste erscheint.
Datenspeicherung:
Zur Anmeldung und Durchführung der Veranstaltung werden von uns von Euch personenbezogene Daten erhoben, verarbeitet, genutzt und soweit hierfür erforderlich ggf. auch an Partner von uns übermittelt und dort verarbeitet und genutzt. 

Mit Eurer Anmeldung erklärt ihr Euch hiermit einverstanden. 
Ihr könnt die Einwilligung jederzeit mit Wirkung für die Zukunft gegenüber uns unter nahrwold@hfmakademie.de widerrufen.

General Information Participation Information

Hessen Talents 2024 at the 74. Berlinale

15 Hessian graduation and semester films will be presented this year at the Berlinale in the cross-university program HESSEN TALENTS that reflects the production diversity of the four film-making universities of the hFMA network in Darmstadt, Kassel, Offenbach and Wiesbaden.


THE HESSEN TALENTS 2024
can be seen on the following platforms:
Background information on all films can be...

Read more

15 Hessian graduation and semester films will be presented this year at the Berlinale in the cross-university program HESSEN TALENTS that reflects the production diversity of the four film-making universities of the hFMA network in Darmstadt, Kassel, Offenbach and Wiesbaden.



THE HESSEN TALENTS 2024

can be seen on the following platforms:

Background information on all films can be found in the Hessen Talents brochure.


THE FILMS:

From Offenbach University of Art and Design

  • The Life Not Lived (10:15) by Veve Kiselev
  • Bow and Arrow (06:12) by Savvy Sun

From Darmstadt University of Applied Sciences

  • Renting is Spooky (02:50) by Katharina Fohrmann
  • Swim and Float (16:29) by Janina Lutter
  • Petrushka (02:44) by Ulrich Stöcker

RheinMain University of Applied Sciences

  • Nova & Charlie (19:59) by Theresa Philine Kramer
  • Exhilaration (06:47) by Max Stauffer
  • BIRD (03:00) by Kristin Garrelts
  • Work in Transition (57:00) by Emiliano Proietti

From Kunsthochschule Kassel

  • Mechanical Resonance (04:13) by Juejun Chen
  • Yellow Rectangle (05:56) by Janis Schmidt
  • Staring (05:42) by Xiaoxuan Yu, Tianshu Yang
  • On the fragrance of red beets and the people who live forever (12:29) by Petra Stipetić, Maren Wiese
  • Yellow Cards & Purple Overalls – Found Pieces of the Borken Women’s Movement (05:52) by Paula Berger
  • The Ship of Theseus (16:00) by Thanh-Giang Nguyen

For press photos (film stills & portraits of the filmmakers) click here


Hessen Talents was presented for the first time in 2010 at the European Film Market (EFM) of the Berlinale and has since then been not only a distinction and a key step in the direction of the international film industry for participating students, but also a presence of the hFMA network extending well beyond the borders of Hesse. The former Managing Director of the hFMA, Anja Henningsmeyer, was not only involved from the very start in establishing and developing this format but was also centrally active in its organisational realisation. We thank her sincerely for her years of dedication! The now 15th edition of the project continues along the proven path but also introduces an expansion of the content.

The year, the programme will for the first time be complemented by an intensively accompanied excursion to the Berlinale. Together with professors from the filmmaking universities in Hessen in Darmstadt, Kassel, Offenbach and Wiesbaden, the talents will also visit film screenings and events in all sections of the major German film festival in addition to the EFM. The participants will reflect on that seen and learned as well as on the various facets of the film sector, from the film industry to film culture, in daily exchanges of ideas.   

More information about the programm and master classes in berlin – see below.
The kick-off will take place on 16.2. at 6 pm. Further mini-masterclasses from 17.2. to 24.2., probably from 10am to 12 noon.

Borjana Gaković, Project Manager of Hessen Talents 2024
Prof. Tilmann Kohlhaase, Darmstadt University of Applied Sciences; Prof. Angelika Levi, University of Art and Design Offenbach am Main; Prof. Jan Peters, Kunsthochschule Kassel; Prof. Tom Schreiber, RheinMain University of Applied Sciences, Wiesbaden


The HESSEN TALENTS program is selected annually by the professional audience at the Hessian University Film Day and the professors of the film-making universities. The HESSEN TALENTS are financed and organized by the hFMA with the support of the Ministry of Science and Research, Arts and Culture.

Downloads

General Information Participation Information

Geförderte Festivalteilnahme 2024


2024 bietet die hFMA erneut zwei Studierenden aus dem hFMA Netzwerk die Möglichkeit auf eine monetär geförderte Festivalteilnahme. 
Unterstützt werden bei diesem Projekt jährlich ein Besuch auf folgenden Festivals: 
Die Teilnehmenden tauchen in den Festivaltrubel ein und knüpfen Kontakte zu internationalem Fachpublikum und Vertreter*innen von Institutionen und Hochschulen.
Anhand...

Read more

2024 bietet die hFMA erneut zwei Studierenden aus dem hFMA Netzwerk die Möglichkeit auf eine monetär geförderte Festivalteilnahme. 

Unterstützt werden bei diesem Projekt jährlich ein Besuch auf folgenden Festivals: 

Die Teilnehmenden tauchen in den Festivaltrubel ein und knüpfen Kontakte zu internationalem Fachpublikum und Vertreter*innen von Institutionen und Hochschulen.

Anhand eines automatischen Rotationsprinzips ist ein gerechter Austausch zwischen den nominierten Kandidat*innen der jeweiligen filmschaffenden Hochschulen im hFMA-Netzwerk gewährleistet. Die Auswahl geschieht durch ein Auslosungsverfahren.

Dabei unterstützt die hFMA die jeweiligen Teilnehmer*innen nicht nur mit einem Anteil der Reise- und Akkreditierungskosten, sondern vernetzt sie auch mit der vor Ort anwesenden und aktiven AG Kurzfilm, dem Bundesverband deutscher Kurzfilm als erste Ansprechpartnerin vor Ort.
Im Gegenzug berichten die Teilnehmer*innen dem hFMA-Netzwerk per Instagram-Storys direkt vom Festival.


Ihr seid neugierig, wie es vor Ort auf dem Festival aussieht? -> Folgt uns dazu auf Instagram und macht euch selbst einen Eindruck!

Hier könnt ihr den Festivalbericht "Annecy 2023" nachlesen, den Quirin Fürbeck (Hochschule für Gestaltung) als Resümee für uns geschrieben hat. 

Hier bekommt ihr einen Eindruck vom Festival-Alltag, den Daniel Schulte (Hochschule RheinMain) für die hFMA beim Kurzfilmfestival in Clermont-Ferrand 2023 hatte.

2022 fuhr Zeno Gries von der Kunsthochschule Kassel zum Kurzfilmfestival Clermont-Ferrand. Seine Erwartungen könnt ihr hier nachlesen.
Kübra Ögüt von der Hochschule Darmstadt berichtet hier von ihren Erlebnissen auf dem Animationsfestival Annecy 2022.


Global Game Jam 2024

As every year, the Mediencampus of Darmstadt University of Applied Sciences opened its doors to offer a thrilling and satisfying Global Game Jam experience for all fellow jammers from January 26.-28., 2024

Here is a short run down of what participants could expect at Germany's largest jamsite:GGJ Keynote and Theme Reveal (if you haven’t indulged in spoilers yet)Social gathering and traditional...

Read more

As every year, the Mediencampus of Darmstadt University of Applied Sciences opened its doors to offer a thrilling and satisfying Global Game Jam experience for all fellow jammers from January 26.-28., 2024

Here is a short run down of what participants could expect at Germany's largest jamsite:

  • GGJ Keynote and Theme Reveal (if you haven’t indulged in spoilers yet)
  • Social gathering and traditional excessive pizza consumption (may or may not include pineapples)
  • Ideation Session (on a full stomach) und team building
  • Workspaces in several PC labs including professional game development software (e.g. Unity3D, UnrealEngine5, CryEngine, Maya, Blender, Zbrush, Adobe Creative Suite, Houdini, etc.)
  • Late Night Jam Session for Game Sounds and Music (feel free to bring your own instruments)
  • Recording Studio and Mixing Software to provide your games with the certain umph
  • Sleeping spaces (#thefloorisnotcomfy)
  • Breakfast (bananas, apples, cereal, snacks and coffee …. lots of coffee. Or tea. Whatever floats your boat. We don’t judge.)

The Global Game Jam® (GGJ®) is the world’s largest game creation event taking place in physical locations across the globe. Think of it as a 48 hour hackathon focused on game development around a theme. GGJ’s mission is to stimulate innovation, experimentation, and collaboration in games. The annual event begins on a Friday afternoon in January and kicks off with video keynotes and advice from leaders in the game development industry. 


General Information Participation Information

Musik für Stummfilme 2024


Zum 13. Mal unterstützt die hFMA das Erfolgsprojekt "Musik für Stummfilme". Das 2021 mit dem Hessischen Lehrpreis ausgezeichnete und von der hFMA zu wesentlichen Teilen geförderte Projekt ist seit 2011 eine Lehrveranstaltung mit öffentlichen Veranstaltungen.
Das Konzept ist einfach und überzeugend: Kurzfilme aus den Hochschulen des hFMA-Netzwerkes erhalten von Musikstudierenden...

Read more

Zum 13. Mal unterstützt die hFMA das Erfolgsprojekt "Musik für Stummfilme". Das 2021 mit dem Hessischen Lehrpreis ausgezeichnete und von der hFMA zu wesentlichen Teilen geförderte Projekt ist seit 2011 eine Lehrveranstaltung mit öffentlichen Veranstaltungen.

Das Konzept ist einfach und überzeugend: Kurzfilme aus den Hochschulen des hFMA-Netzwerkes erhalten von Musikstudierenden der HfMDK eine neu komponierte oder improvisierte Musik, und werden in öffentlichen Live-Konzerten vor Publikum auch von den Komponist*innen dirigiert.

In diesem Jahr sucht das Projekt wieder eure Filme:

Frist verlängert:

Einreichen könnt ihr bis zum 31.03. Alle Informationen zur Teilnahme und den gesuchten Kurzfilmen findet ihr unter dem Reiter "TEILNAHME INFOS".

Die Filmeinreichung ist für alle, die im hFMA-Netzwerk studieren, möglich. Besonders die vier filmschaffenden Hochschulen des hFMA-Netzwerkes (DarmstadtKasselOffenbachWiesbaden) sind dazu eingeladen Filme einzureichen. 


Einen weiteren wichtigen Teil bei diesem hochschulübergreifenden Kooperationsprojekt übernehmen Studierende der Hochschule Darmstadt aus dem Studiengang: Sound and Music Production. Sie lernen an diesem Projekt Konzertaufnahmen und -mischungen anzufertigen, die sie dann Anfang 2025 den Filmer*innen und Komponist*innen/Improvisator*innen zur Verfügung stellen. 


Die Konzerttermine 2024

finden am 18. und 19. November im Kleinen Saal der Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Frankfurt am Main statt.

Die Kammerphilharmonie Frankfurt trägt auch in diesem Jahr zur professionellen Umsetzung bei.

Das Programm 2024

aus Hessen Talents:

  • Alle Zeit der Welt von Florentina Berzel – Hochschule RheinMain; Musik: Lydia Balz, Dirigat: Eins Lee
  • Petrushka von Ulrich Stöcker – Hochschule Darmstadt; Musik: Christoph Unger, Dirigat: Alexander Aigner
  • BIRD von Kristin Garrelts – Hochschule RheinMain; Musik: Laura Giulia Veltri
  • Starren von Xiaoxuan Yu, Tianshu Yang – Kunsthochschule Kassel; Musik: Francesco Borghetti, Dirigat: Nemanja Lukic
  • Rausch von Max Stauffer – Hochschule RheinMain; Musik: Tomás Jesús Ocaña-González, Dirigat: Stefan Kribs

aus Gießen und Offenbach (direkt eingereichte Filme):

  • Homo-Miseratus von Michael Eberle – Justus-Liebig-Universität Gießen; Musik: Clemens Wolf, Dirigat: Raphael Brandstäter
  • Falscher Tiger von Deniz Kilicarslan, Balduin Mund – Hochschule für Gestaltung Offenbach; Musik: Jonathan Merlin Fischer, Dirigat: Vincent Föhlisch

aus der Filmakademie Ludwigsburg:

  • Benu von Steffen Oberle, Enzio Probst, Dominik Schön – Filmakademie Baden-Württemberg; Musik: Tianyi Zhao, Dirigat: Dimitris Konstantinos Rizos
  • The Beauty von Pascal Schelbli – Filmakademie Baden-Württemberg; Musik: Mattis Holzkamp
  • Mother Nature's Power von Nicolás Bori – Filmakademie Baden-Württemberg; Musik: Roman Fritsch
  • A Priori von Maïté Schmitt – Filmakademie Baden-Württemberg; Musik: Mira Voll
  • In the Green [Atmen -Titel der Musik] von Vincent Eckert – Filmakademie Baden-Württemberg; Musik: Harin Choi, Dirigat: Salome Niedecken
  • They Will Come to Town von Thilo Ewers – Filmakademie Baden-Württemberg; Musik: Vaclav Palka


Musik für Stummfilme 2024

Wir suchen Deinen Film für das Projekt Musik für Stummfilme. Dein Kurzfilm wird neu vertont von Studierenden der Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Frankfurt (HfMDK).

Du hast einen Kurzfilm (zwischen 2 und 9 Minuten, Produktionsjahr egal) gedreht? Filmmusik dazu würde Dein Werk perfekt ergänzen – oder dein Film funktioniert auch ohne Musik? Dich interessieren musikalische...

Read more

Wir suchen Deinen Film für das Projekt Musik für Stummfilme. Dein Kurzfilm wird neu vertont von Studierenden der Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Frankfurt (HfMDK).

Du hast einen Kurzfilm (zwischen 2 und 9 Minuten, Produktionsjahr egal) gedreht? Filmmusik dazu würde Dein Werk perfekt ergänzen – oder dein Film funktioniert auch ohne Musik? Dich interessieren musikalische Kompositionen, die extra für deinen Film erstellt werden? 

Dann reiche bis zum 31. März deinen Kurzfilm ein und tausche Dich mit Komponist*innen der @hfmdk.frankfurt  über Euer gemeinsames Kunstwerk aus 🎻. 

Im November werden Film und Musik im Rahmen des Großprojekts Musik für Stummfilme dann in drei Konzerten live mit professionellem Orchester aufgeführt. Studierende aus dem h-da-Studiengang „Sound and Music Production“ fertigen dazu Konzertaufnahmen- und Mischungen an, die den Filmemacher*innen Anfang 2025 zur Verfügung gestellt werden. 🎥   

Dies ist eine Kooperation zwischen @hfmdk.frankfurt und @hochschuledarmstadt. Du erhältst am Ende des Projekts deinen Film mit neu komponierter, professionell abgemischter Musik, angefertigt von den Studierenden des Studiengangs "Sound and Musicproduction".

Nachfragen und Einreichungen bis zum 31.03.2024 bitte an die Wissenschaftliche Hilfskraft Eins Lee: einsleehfmdk@gmail.com


Hessischer Hochschulfilmtag 2023

Bereits zum 14. Mal fand der Hessische Hochschulfilmtag (HHFT) am 16.11.2023 während des 40. Kasseler Dokumentarfilm- und Videofests (14.-19.11.2023 + online bis 26.11.2023), in Kooperation mit der hessischen Film- und Medienakademie (hFMA), dem Kasseler Dokfest und der Kunsthochschule Kassel statt.
Organisiert von Studierenden der Kunsthochschule Kassel mit Unterstützung...

Read more

Bereits zum 14. Mal fand der Hessische Hochschulfilmtag (HHFT) am 16.11.2023 während des 40. Kasseler Dokumentarfilm- und Videofests (14.-19.11.2023 + online bis 26.11.2023), in Kooperation mit der hessischen Film- und Medienakademie (hFMA), dem Kasseler Dokfest und der Kunsthochschule Kassel statt.

Organisiert von Studierenden der Kunsthochschule Kassel mit Unterstützung der hFMA bot der HHFT eine Plattform, um sich mit Filmemacher*innen anderer Hochschulen zu vernetzen, sich auszutauschen, Vertreter*innen der Film-, Fernseh- und Medienbranche zu treffen, neue Projekte zu pitchen und vor allem um Filme zu sehen und zu zeigen.

Zu sehen waren Abschluss- und Semesterarbeiten sowie Debütfilme aus den Bereichen Dokumentar-, Experimental-, Animations-, und Spielfilm von Studierenden der Hochschule Darmstadt, der Kunsthochschule Kassel, der Hochschule für Gestaltung Offenbach und der Hochschule RheinMain / Wiesbaden.

Der HHFT ist eine interne Veranstaltung für geladene Fachbesucher*innen und akkreditiere Gäste des Dokfest Kassel, Anmeldung erforderlich: Anmeldeformular


Vom 01.-24.07.2023 konnten Filme aus den hFMA-Hochschulen eingereicht werden - mehr dazu im Call for Entries.


Bis zum 15.08.2023 konnten sich interessierte Texter*innen, die Lust haben, Texte für den Katalog zum HHFT zu schreiben, beim HHFT-Team melden.


Auch in diesem Jahr konnten zukünftige Projekte auf dem HHFT gepitcht und somit dem Fachpublikum des Hessischen Hochschulfilmtags sowie den anderen Studierenden der hessischen Hochschulen und den Professor*innen vorgestellt werden: Projekt Pitches

Profis Plaudern Praxis XV / Praxis Dokfest 2023

The Right Film in the Right Spot – Placement, Distribution and Marketing for Film and Media Productions
Film markets are exclusive spaces during film festivals that young film and media professionals have little idea of at the beginning of their professional careers. Among other things, filmmakers, producers, distributors, and sponsors meet there, projects are presented, pitched, and traded. It...

Read more

The Right Film in the Right Spot – Placement, Distribution and Marketing for Film and Media Productions

Film markets are exclusive spaces during film festivals that young film and media professionals have little idea of at the beginning of their professional careers. Among other things, filmmakers, producers, distributors, and sponsors meet there, projects are presented, pitched, and traded. It is the place where the industrial side of the sector accumulates.

Knowledge of film markets and festivals seems to be a blind spot that needs to be examined – in terms of relevance to one's own work. At the latest at the end of a film and media-related course of study, the question after how to earn money with one's own works or skills arises. Reflecting this in connection to the importance of film markets is the claim of Profis Plaudern Praxis XV.

The event aimed to give access to the mystery that is film markets and film festivals and to classify its potential. Speakers from various fields shared their unique assessments of what is happening in a film market, how it works, for whom and when it is worthwhile to participate, and what forms of participation are possible. 


Profis Plaudern Praxis XV took place as a hybrid event:

On site:

  • At the day of the event, four short lectures showed different perspectives on this year's topic
  • Afterwards, individual queries were addressed in a moderated panel discussion and subsequent one-on-one conversations 

Online:

  • Pre-recorded interviews were available at DokfestChannels online for free from November 1st 
  • Some of the one-on-one conversations took place online via Zoom

Speakers and experts for one-on-one conversations:

Jutta Wille / AG Kurzfilm

Jutta Wille was a production manager for various film productions. In 2003, she started working for the German Short Film Association as a project coordinator (including German Short Films catalogue; film markets in Clermont-Ferrand and Annecy) and has been Managing Director since 2013. Besides, she has been a regular member of various festival juries and selection committees and has been active for Filmfest Dresden since 2002.
The German Short Film Association (AG Kurzfilm) is the nationwide interest group for German short film. Members of this umbrella organization are film festivals, film and art schools, short film distributors as well as institutions of the film and cinema industry. The aim is to improve the public perception of German short films at home and abroad as well as the conditions for short film in terms of production and exploitation. The association sees itself as a service point for filmmakers and producers of short films as well as for the cultural and film industry, cinemas and film festivals, and politics.
With Shorts We’re Here for The Long Haul!
We consider short film as an independent and innovative medium, as a form of artistic expression and as a field of experimentation also for established filmmakers. Among others, the lecture addressed the following questions: How can the German Short Film Association support filmmakers? How can you organize your festival submissions?

Dascha Petuchow / Plotlessfilm

Dascha Petuchow completed her studies in the field of communication design at the RheinMain University of Applied Sciences in Wiesbaden. Since graduation, she has been involved in the Hessian film scene in a variety of ways. In 2021, she co-founded the production company Plotlessfilm in Wiesbaden.
As a young Hessian production company, Plotlessfilm focuses on the intersection between entertaining genre film and artistic arthouse. As an independent platform, we offer a contact point for the development and production of sophisticated documentaries and feature films as well as series formats. With the mixture of young talent and experience, we develop and produce stories step by step in and out of Hesse.
Short Films, Big Opportunities: Festival Strategies and Chances of Exploitation
The short film is done. Now what? Whether as a starting point for larger cinematic projects or as a contribution to the art form of short film, there is no way around film festivals. But there are thousands of them, and each short film requires an individual submission strategy. How do you develop them and what happens to the film after the festival career? Speaking from a perspective as filmmaker and producer, Dascha Petuchow pointed out the most important aspects of the process.

Johanna Dathe / European Film Market

Johanna Dathe is a Sales Manager at the European Film Market (EFM). She advises international exhibitors in regard to stand and contract set-up as well as registration matters. In addition, she offers guided tours over the EFM to film and media students to give a practical insight into the market. For several years, she has also worked in film production.
The European Film Market (EFM) is one of the top three meeting places of the international film and media industry. Its close links with the Berlinale as a public film festival, and its position at the heart of Berlin’s vivid creative economy, are defining characteristics of Berlinale’s film market. Yet the EFM is more than just an agile marketplace for trading film and audiovisual content – it has also positioned itself as a platform for innovation and change.
Marketing Possibilities at the EFM
How does the EFM work and which possibilities of participation are possible especially in regard to screening requests? Which advantages does a market stand offer? Which participant groups are in focus? These and further topics were the subject of Johanna Dathe’s presentation.

Jakob Zapf / Neopol Film

With Neopol Film, Jakob Zapf produces films and series in all genres and formats: TV and cinema, off- and online, documentary and fiction. His debut “A Handful of Water” with Jürgen Prochnow and Pegah Ferydoni was screened and awarded at festivals worldwide and was released in German cinemas in 2021.
Neopol Film
is based in Frankfurt. Their vision is to shed a spotlight on society's normality and weirdness, edginess, and fragility. Their medium is film, their way is compelling stories that make you laugh and cry. Stories can transcend borders and they believe in the power of collaborative work. They develop projects in close collaboration with international partners. Their projects range from independent features, series, and other fictional content to stand-alone and serial documentaries. 
Actually, What Are Film Markets and What Do They Do?
A short introduction to a world behind film: How do professional projects come about? How do films find their audience? Even among film professionals, only a few people know about this world of film markets and special industry sectors at festivals. They are used for sales, but also for the initiation of new projects. They are particularly interesting for networking, market overview and continued education.


The lectures and one-on-one conversations are primarily addressed to students from the network of the Hessian Film and Media Academy (hFMA) and the participants of the 14th Hessian University Film Day. Other interested parties are welcome to join as well.

Profis Plaudern Praxis XV / Praxis Dokfest 2023 takes place as part of the 40th Kassel Documentary Film and Video Festival (14.-26.11.2023).


Since 2010, the series Profis Plaudern Praxis has been held as a cooperation of Kasseler Dokfest and hFMA. The section considers itself as a platform for further education of film and media professionals. In lectures and workshops, experts share profound practical knowledge and discuss new developments in the industry.